Community management (training 2-daags)

In de training Community management leer je hoe je een succesvolle community opzet en een bestaande community verbetert. Van het vaststellen van de positionering van je community tot het trekken, binden en activeren van je community leden. Je leert hoe je jouw organisatie kunt betrekken bij je community en jouw rol als community manager optimaal kunt vervullen. Tijdens de training maak je zelf ook een plan voor je eigen community waar je na je training concreet mee aan de slag kunt. De training is geschikt voor zowel B2B als B2C en non profit.

Je leert:

  • Hoe je een succesvolle community opzet
  • Hoe je leden kunt werven, binden en activeren
  • Hoe je met goede content je community kunt uitbouwen
  • Aan welke bedrijfsdoelstellingen een community kan bijdragen
  • Een community plan opstellen met bijbehorende doelstellingen, KPI’s en metrics
  • Hoe je jouw organisatie kunt betrekken bij een community
  • Hoe je een community kunt modereren en wat de rol is van de community manager
  • Hoe je op basis van meten en analyseren je bestaande community kunt verbeteren

Je leert de basics van community management direct toe te passen in de praktijk. Zo kun je direct aan de slag met het opzetten en/of verbeteren van je community!

Meer informatie

Onderwerpen tijdens de training Community Management:

De training Community Management bestaat uit 2 dagen. Je krijgt praktische en concrete handvatten om direct met Community Management aan de slag te gaan.

Dag 1. Community management strategie, organisatie en implementatie

Community management strategie en plan

  • Trends en ontwikkelingen binnen communities
  • De rol en toepassingen van communities binnen organisaties
  • Hoe een community kan bijdragen aan de realisatie van je organisatiedoelstellingen (service, onderzoek of marketing)
  • De community life cycle
  • Community management strategie en plan van aanpak
  • Vaststellen doelgroep, doelstellingen, KPI’s en ROI
  • Het belang van ambassadeurs

Organisatie en implementatie

  • De rol en verantwoordelijkheden van de community manager
  • Inbedding in de organisatie en rest van de digitale mix
  • Betrekken en motivatie medewerkers
  • Meten, analyseren, rapporteren en bijsturen

Ontwikkeling platform

  • Technische realisatie platform: inventarisatie wensen, selectie platform, functionaliteit, bouw en implementatie
  • Doorontwikkeling en beheer platform en functionaliteit

Dag 2: Community management: traffic, content, activatie en moderatie

Traffic

  • Realiseren traffic en bereik
  • Aantrekken ambassadeurs
  • Realiseren groei traffic en leden

Activatie en moderatie

  • Het activeren, (ver)binden en belonen van community leden door gamification
  • Moderatie community: interventies, huisregels en omgaan met negatief sentiment
  • Groepsvorming en groepsprocessen
  • Belang van het creëren van een veilige omgeving
  • Omgang met verschillende type users: criticasters, trolls, super users en ambassadeurs, potentiële moderators
  • Rol van offline bijeenkomsten

Content management

  • Creatie van waardevolle content
  • De ontwikkeling van een content kalender
  • Bewaken kwaliteit

Toepassing in de praktijk

Je leert de theorie en praktijk meteen toe te passen door het uitvoeren van concrete opdrachten. Zo maak je meteen al een eerste slag in de opzet en/of verbetering van je eigen community. Heb je geen community om aan te werken? Dan hebben wij genoeg leuke cases voor je beschikbaar. 

Resultaat: wat bereikt je met de training Community management?

Je bent op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen het community management vakgebied. Daarnaast ben je in staat op een gestructureerde manier een community op te zetten of een bestaande community te verbeteren. Je weet binnen een organisatie het nut en belang van een community duidelijk te maken en dit te koppelen aan de organisatie doelstellingen.

Na 2 dagen heb je voldoende kennis om met community management aan de slag te gaan

  • Je bent helemaal up-to-date met de laatste ontwikkelingen op het gebied van community management
  • Je kent de mogelijkheden en het nut van communities
  • Je kunt een community strategie en plan van aanpak maken
  • Je bent in staat een content kalender op te zetten
  • Je kunt een community opzetten, modereren en verbeteren
  • Je kent de belangrijkste community management tools 
  • Je ontvangt, na het succesvol afronden van de opleiding, een IDMK certificaat van deelname
  • Je bouwt een relevant en interessant netwerk op, ook na je studie 

Voor wie is de training Community Management geschikt?

Deze praktische en korte training is bedoeld voor community managers of zij die dit willen worden, marketing professionals, communicatie professionals, managers, adviseurs, online professionals, social media managers, webcareteams en content managers. De training is geschikt voor zowel B2B als B2C en non profit.

Vooropleiding

Je beschikt als professional over een aantal jaren relevante werkervaring en beschikt over een HBO werk- en denkniveau. Je wilt je huidige kennis verbreden en verdiepen en deze graag toepassen in praktijk. 

Collegetijden en -duur

De training Community Management duurt 2 dagen. De collegetijden zijn van 09.00 - 12.00 en van 13.00 - 16.00 uur. De colleges worden op één vaste dag in de week gegeven, verspreid over 2 weken.

Studiebelasting

Naast de lessen besteed je dag gemiddeld 4 uur per week voor zelfstudie (o.a. het lezen van vakliteratuur, e-learning, opdrachten). De training is uitstekend te volgen naast een drukke baan.  

Investering*

Het collegegeld bedraagt € 1.295,-. Dit is exclusief een pakket met vakliteratuur, e-learning, arrangementskosten t.w.v. € 195,-. Deze prijzen zijn exclusief BTW. Er zijn mogelijkheden voor BTW-vrij factureren en betaling in termijnen. Informeer naar de mogelijkheden. 

* De hier genoemde prijzen zijn de actuele en geldende tarieven per 1 januari 2017. Dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht na inschrijving. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld in foldermateriaal nog andere tarieven staan genoemd, deze zijn dan niet juist.

IDMK werkt met topdocenten met zeer ruime praktijkervaring op het vakgebied van de opleiding. Op deze manier vormen de colleges een prettige mix van theorie en praktijk en gebruiken we inspirerende praktijkcases en voorbeelden.

  • Bart Meerdink

    Bart Meerdink

    Bart Meerdink (34) is een bevlogen spreker en Social Business Strategist. Hij heeft een brede achtergrond in digitale marketing. De rode draad in zijn werk is hoe je... Lees meer

IDMK kiest centrale gelegen trainingslocaties die zowel met de auto als het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. 

Start:
Dinsdag 3 oktober 2017
Vervolgdata:
Dinsdag 10 oktober 2017
Locaties:
Amsterdam Leusden, Utrecht,


Start:
Donderdag 2 november 2017
Vervolgdata:
Donderdag 9 november 2017
Locaties:
Amsterdam, Leusden Utrecht,