Community Management (training 3-daags)

Actief aan de slag met het opzetten en managen van een community

De training Community Management is erop gericht je verder te helpen met uitdagingen die het managen van communities met zich meebrengen. De training geeft je complete inzichten in sociale media, plaatst community management in de juiste context en geeft je praktische kennis, vaardigheden, tools en instrumenten voor (toekomstige) community managers of hun managers.

Meer informatie

Onderwerpen tijdens de training Community Management

De training Community Management bestaat uit 6 lessen. De training leert je hoe je praktisch en concreet aan de slag kunt met community management. Je leert wat er bij community management komt kijken, welke ontwikkelingen te herkennen zijn en welke tools je kunt gebruiken om dit (nieuwe) vak goed uit te oefenen. Er wordt in deze training gewerkt met enkele theoretische modellen, maar de training heeft vooral een praktische insteek met veel casussen. Optioneel is het afronden van de opleiding met het schrijven van een basisplan om community management in je organisatie goed te introduceren, zodat je direct aan de slag kunt. 

Les 1: Community management; context, strategie en planning
Les 2: Rol van content in communities & community management tools
Les 3: Crisiscommunicatie & reputatiemanagement 
Les 4: Communities laten groeien binnen je doelgroep
Les 5: Je community inzetten voor de organisatie: inbound marketing & leadgeneratie, crowdsourcing en customer service
Les 6: Organisatorische aspecten, implementatie en metrics 

Individuele opdracht (optioneel)

Het opstellen van de individuele opdracht is niet verplicht. IDMK biedt deze mogelijkheid omdat het opstellen van je eigen plan je uitdaagt de aangeboden kennis uit de colleges te vertalen naar je eigen organisatie/situatie. De individuele opdracht bestaat uit het opstellen van een community plan voor je organisatie of voor een relatie. Je rondt de training af met een eigen community plan (strategie en uitvoering), begeleid en getoetst door docenten en experts. Je sluit af door met je (kern)docent een eindgesprek te voeren over jouw individuele opdracht.

Wat bereik je met de training Community Management?

De training Community Management geeft je op strategisch niveau inzichten in community management. Daarnaast leer je hoe je community management in de juiste context plaatst en krijg je ruim voldoende (praktisch) inzicht in en kennis over de middelen, tools, theorie en technieken om succesvol met community management aan de slag te gaan.

  • in korte tijd leer je de strategie en praktijk van community management en ben je helemaal up-to-date met de laatste ontwikkelingen in social media, content marketing, reputatie management en engagement.
  • je weet hoe je communities kunt bouwen, activeren, modereren en kunt engagen met je community-leden.
  • je hebt inzicht in de beschikbare tools en middelen op het gebied van community management en kunt hiermee actief aan de slag.
  • je schrijft (optioneel) je eigen community managementplan, direct toepasbaar (in je eigen organisatie). 
  • je ontvangt, na het succesvol afronden van de training, het diploma 'Community Management'. Als je geen community managementplan schrijft ontvang je een certificaat in plaats van een diploma.

Voor wie is de training Community Management geschikt?

Je bent marketing manager, online manager, social media manager, e-manager of communicatiemanager, marketing directeur of PR manager. Je hebt al enige ervaring met sociale media en je bedrijf heeft al een twitteraccount en/of Facebook pagina. Je wilt community management in jouw organisatie verder professionaliseren, maar hebt handvatten nodig om zaken in gang te zetten. 

Vooropleiding

Je beschikt als professional over een aantal jaren werkervaring en je bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. Je wilt je huidige kennis verbreden en verdiepen en deze graag toepassen in praktijk.

Tijden en duur

De training Community Management kent 6 vaste lessen en wordt gegeven als dagopleiding. Je hebt dan 3 lesdagen, gegeven op één vaste dag in de week bestaande uit 2 lessen van elk 3 uur op één dag. De lestijden zijn van 09.30 - 12.30 en van 13.00 - 16.00 uur.

Studiebelasting/voorbereiding

Naast de wekelijkse lesdag gemiddeld 5 uur per week voor zelfstudie (o.a. het lezen van vakliteratuur en het schrijven van het plan (indien van toepassing)). 

Investering*

Het lesgeld bedraagt € 1.990,-. Dit is exclusief een pakket met vakliteratuur en readers t.w.v. € 195,-. De vergoeding voor de individuele opdracht, coaching en het eindgesprek is € 395,- (optioneel). Deze prijzen zijn exclusief btw. Er zijn mogelijkheden voor betaling in termijnen. Informeer naar de mogelijkheden. 

* De hier genoemde prijzen zijn de actuele en geldende tarieven per 1 januari 2015. Dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht na inschrijving. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld in foldermateriaal nog andere tarieven staan genoemd, deze zijn dan niet juist.

IDMK kiest centrale gelegen trainingslocaties die zowel met de auto als het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. 

Startdata & locaties voor de training Community Management

Start:
Vrijdag 12 mei 2017
Vervolgdata:
Vrijdag 19 mei 2017
Vrijdag 2 juni 2017
Locaties:
Amsterdam, Eindhoven, Leusden, Rotterdam, Utrecht, Zwolle