Data Driven Marketing (training 3-daags)

Haal de maximale waarde uit big data en verbeter daarmee je marketing

De hoeveelheid data die binnen marketing gebruikt kan worden neemt enorm toe. Naast klantendata en klantrelatie data (CRM) hebben we nu ook web statistieken en social media data. Deze data geven ons veel meer inzicht in het gedrag van klanten. Dit betere klantinzicht kan real time worden in de communicatie met de individuele klant. De klant eist om beter te worden bediend, de data zijn er, de instrumenten ook. Nu de professionals nog!  

De essentie van Data Driven Marketing is de data die beschikbaar is te analyseren en dat om te zetten tot relevantere en winstgevendere klantinteractie. Oftewel klantcommunicatie die zowel voor de klant als de organisatie meer waarde toevoegt. Een multichannel benadering, e-commerce, social networks, mobile business maken het verkrijgen van goed inzicht belangrijker dan ooit. Ook binnen B2B. Deze activiteiten vragen de inzet van data driven marketing. 

Meer informatie

Onderwerpen en colleges tijdens de opleiding Data Driven Marketing

De opleiding Data Driven Marketing bestaat uit zes colleges. De opleiding leert je concreet hoe je aan de slag kunt met Data Driven Marketing Management.

  1. Fundament data driven marketing en customer insight, uitleg plan:
    - Wat is customer insight en data driven marketing;
    - Trends en ontwikkelingen;
    - Van doelgroep naar klant denken.
  2. Klantinformatie: bronnen, methoden en marktonderzoek:
    - Nieuwe manieren van marketing onderzoek;
    - The interpretation boundary;
    - Reframing data.
  3. Klantwaarde management:
    - Het fundament van waarde management;
    - Klantgedrag tijdens de customer journey;
    - Klantwaarde management meetbaar maken.
  4. Digital analytics:
    - Beschikbare data online;
    - Het verzamelen, interpreteren en implementeren van digitale data;
    - Tools, mogelijkheden en middelen.
  5. Van data en insights naar customer centric marketing:
    - Verbeteren communicatie klant door werven van meer kennis van klantgedrag;
    - Een CRM strategie als onderliggend fundament voor digital marketing;
    - Koppeling met andere systemen en concepten: zoals klantwaarde management, klant piramide en event driven marketing.
  6. Voorwaarden en organisatie van data driven marketing & customer insight management:
    - Leiderschap, cultuur & verandermanagement;
    - Meten & accountability;
    - Stapsgewijze ontwikkeling van CIM en Data Driven Marketing binnen de organisatie.

Individuele opdracht (optioneel)

Je schrijft je eigen Data Driven Marketing plan voor jouw organisatie of opdrachtgever. Je verlaat dus de training met je eigen data driven marketing plan, -strategie en uitvoering. Je hebt tijdens de training de beschikking over een coach (de kerndocent) die je helpt met het opstellen van jouw plan. De individuele opdracht is facultatief. IDMK trainingen biedt deze mogelijkheid omdat het opstellen van jouw eigen plan je uitdaagt de aangeboden kennis uit de lessen te vertalen naar je eigen organisatie/situatie. Het schrijven van een plan vinden we belangrijk omdat de tijdens de lessen opgedane kennis gelijk in de praktijk kan worden gebracht. We verwachten geen dikke rapporten maar een strategisch en praktisch plan waarmee je direct in de dagelijkse praktijk aan de slag kunt. Je verlaat dus de training met een data driven marketing plan, begeleid en getoetst door docenten en experts.

Resultaat: wat bereik je met de training Data Driven Marketing?

Leer de principes en werkwijze van data driven marketing toe te passen, de opleiding is zowel gericht op marketeers als marketing communicatie professionals. Het inzetten van big data neemt een steeds belangrijkere rol in binnen organisaties. Je leert tijdens de opleiding van experts hoe je klant data in kaart brengt en tevens waar verbeter mogelijkheden liggen om de klant interactie te verbeteren. Door gebruik te maken van customer insights leer je zowel de waarde voor jouw klanten als je eigen organisatie te verhogen. Het managen en goed gebruiken van klant data is één van de belangrijkste uitdagingen voor marketeers in het digitale tijdperk.

Wat bereik je met de training Data Driven Marketing?

  • Beheersing van strategie en praktijk van Data Driven Marketing;
  • Helemaal up-to-date met de laatste ontwikkelingen binnen het Customer Insight en Data Driven vakgebied;
  • Een eigen geschreven Data Driven Marketing plan, direct geschikt voor implementatie en getoetst door professionals;
  • Je leert om customer insight te benutten voor een verbetering van de interactie met jouw klanten;
  • Je behaalt je diploma Data Driven Marketing (las je geen individuele opdracht opstelt, ontvang je een certificaat van deelname).

Voor wie is de opleiding Data Driven Marketing bedoeld?

Deze opleiding is bestemd voor marketing- en marketing communicatie professionals, CRM managers,  b2b marketeers, channel managers of campagne managers betrokken bij de planning en/of de uitvoering van marketing- en communicatie activiteiten binnen organisaties. Je wil je huidige kennis verbreden en verdiepen en deze graag toepassen in praktijk. 

Vooropleiding

Je beschikt als professional over een aantal jaren relevante werkervaring en heeft minimaal een HBO werk- en denkniveau. Mocht je meer willen weten over toelating, studie en de noodzakelijke achtergrond daarbij, neem gerust contact met ons op.

Lestijden en -duur

De training Data driven marketing wordt gegeven als dagopleiding. Je krijgt dan 3x een dag les, op één vaste dag in de week, met 2 colleges van 3 uur op één dag. De lestijden zijn van 09.30 - 12.30 en van 13.30 - 16.30 uur.

Studiebelasting 

Naast de wekelijkse lesdag gemiddeld 5 uur per week voor zelfstudie (o.a. het lezen van vakliteratuur en het schrijven van het plan (indien van toepassing)).  
De opleiding Data driven marketing is uitstekend te volgen naast een drukke baan.  

Investering*

Het lesgeld bedraagt € 1.990,-. Dit is exclusief een pakket met vakliteratuur en readers t.w.v. € 195,-. De vergoeding voor de individuele opdracht, coaching en het eindgesprek is € 395,- (optioneel). Deze prijzen zijn exclusief BTW.  De lunch is inbegrepen in het lesgeld. 

* De hier genoemde prijzen zijn de actuele en geldende tarieven per 1 juni 2016. Dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht na inschrijving. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld in foldermateriaal nog andere tarieven staan genoemd, deze zijn dan niet juist.

  • Frans Appels

    Frans Appels

    Frans Appels groeide op in Gorinchem en studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Frans specialiseerde zich in marketing en IT. Na zijn studie... Lees meer
  • Ment Kuiper

    Ment Kuiper

    Ment Kuiper is actief als bedrijfskundige, marketeer en ondernemer. Helpt mensen bij marketing en communicatievraagstukken binnen de eigen werkomgeving. Is... Lees meer
  • Robert van Ossenbruggen

    Robert van Ossenbruggen

    Robert van Ossenbruggen is partner van The Commercial Works, een netwerk van evidence based marketing consultants in Nederland en de UK en gelieerd aan het... Lees meer

IDMK kiest centrale gelegen trainingslocaties die zowel met de auto als het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. 

Startdata & locaties voor de training Data Driven Marketing:

Start:
Dinsdag 2 mei 2017
Vervolgdata:
Dinsdag 9 mei 2017
Dinsdag 16 mei 2017
Locaties:
Amsterdam, Eindhoven, Leusden, Rotterdam, Utrecht, Zwolle