E-commerce (training 3-daags)

Up-to-date met de laatste ontwikkelingen binnen het e-commerce vakgebied

Geen enkele organisatie kan zich nog permitteren niet online actief te zijn. Dat online verkopen aan consumenten jaarlijks met dubbele cijfers groeit en sporen in de winkelstraat nalaat is bij iedereen nu wel bekend. E-business en e-commerce als vakgebieden groeien gestaag en het strategisch belang ervan neemt toe.

Ook binnen B2B is er een enorme verschuiving gaande richting e-commerce. Werden in het verleden nog reserve-onderdelen via telefoon of verkopers verkocht, nu wordt het merendeel van spareparts online aan de man gebracht. Niet alleen omdat online zaken doen voor klanten prettiger is, maar ook kan het aan verkoperszijde grote kostenvoordelen met zich meebrengen. Zowel leveranciers, groothandels als resellers zijn online actief.

De omzet van de Europese markt voor B2C e-commerce schiet in 2016 door de grens van €500 miljard. De ‘dubbelcijferige’ groei in e-commerce van de laatste jaren gaat het komende periode naar alle verwachtingen door. Ondanks de omvang in bevolking en aantallen shops, pakt Nederland als vooruitstrevende speler met een omzet van 16.1 miljard de zevende plek in de top 10.

De e-commercemarkt neemt gestaag meer en meer marktaandeel over van de fysieke winkels. Vooral door de groei aan apps voor smartphones en tablets. Maar er komen nieuwe spelers aan die beter aan de verwachtingen van de afnemers kunnen voldoen. Denk aan China, social economy start-ups en bestaande organisaties met nieuwe proposities en channels. Ook afnemers in B2C en B2B veranderen hun werkwijze door e-commerce. De verwachting komt steeds hoger te liggen, van belang daarom om sterke strategieën te ontwikkelen op het gebied van customer journeys, omnichannel aanbod, service excellence en markt- en vooral klantkennis op te bouwen (business intelligence en customer insights).

Zowel b2b als b2c organisaties zullen een visie moeten ontwikkelen op e-commerce en online zaken doen. Wordt het een aanvulling of een extra kanaal op de huidige bricks? Gaat online ook geïntegreerd worden in de huidige fysieke kanalen? Gaan we via e-commerce ook andere (buitenlandse) markten bedienen? Door e-commerce worden de bestaande grenzen van organisaties verlegd en komen er nieuwe spelers op de markt. Geen enkele organisatie kan overleven zonder kennis op het gebied van e-commerce. 

Tijdens de training E-commerce leer je niet alleen alles over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en e-business. Ook behandelen we verschillende business modellen en e-commerce strategieën en komen concrete zaken als een (e-commerce) website, conversie, usability, search, pricing, logistics, e-fulfilment en organisatie aan bod.

Meer informatie

Les-inhoud en onderwerpen

De training E-commerce bestaat uit zes colleges. De opleiding leer je concreet hoe je aan de slag kunt met e-commerce. 

Lessen tijdens de training E-commerce:

  1. E-commerce trends, business modellen, strategie en plan
    - De rol van mobile, veranderende business modellen, inzet marktplaces, omnichannel marketing, customer journey’s, E-commerce funnelm, kanaal conflicten.
  2. Bouw van een e-commerce site & app
    - Onderdelen van een e-commerce platform/ website, zelf bouwen versus standaard pakket, mobile first strategie, mobiele website en/of app?, integratie met systemen, security.
  3. Usability & Conversieoptimalisatie
    - Usability op mobiel versus desktop, user experience & conversie optimalisatie, online verleiden en persuasion, usability tests, do’s en don’ts.
  4. Search en Digital Analytics
    Zoekmachinemarketing en optimalisatie, digital en webanalytics, tools.
  5. Pricing, logistics en e-fulfilment
    - Assortiment strategie, pricing en verdienmodellen, supply chain management, organisatie en beheer van purchase to pay, voorraadbeheer, distributie & retouren, juridische aspecten.
  6. Organisatie en management binnen e-commerce & werkcollege
    - Managen van e-commerceprojecten: agile en scrum, vragen stellen over je plan

Individuele opdracht (optioneel)

Je schrijft je eigen e-commerce plan voor uw organisatie of opdrachtgever waardoor je de theorie meteen leert toepassen in de praktijk. Je verlaat de opleiding dus met jouw eigen e-commerce plan, -strategie en uitvoering, getoetst door docenten en experts. Je krijgt hierin coaching en begeleiding van docenten en sluit de opleiding af met een eindgesprek waarin je jouw plan toelicht.

De individuele opdracht is facultatief. IDMK trainingen biedt deze mogelijkheid omdat het opstellen van je eigen plan je uitdaagt de aangeboden kennis uit de colleges te vertalen naar jouw eigen organisatie/situatie. Het schrijven van een plan vinden we belangrijk omdat de tijdens de lessen opgedane kennis gelijk in de praktijk kan worden gebracht. We verwachten geen dikke rapporten maar een strategisch en praktisch plan waarmee je direct in de dagelijkse praktijk aan de slag kunt. Je verlaat dus de opleiding met een e-commerce plan, begeleid en getoetst door docenten en experts.

Resultaat: wat bereik je met de training E-commerce?

Deze training is erop gericht om professionals verder te helpen met alle uitdagingen die e-commerce biedt. Je wordt wegwijs gemaakt in de wereld van e-commerce door het toepassen van de laatste onderzoeken, cases, modellen en praktijkervaringen van docenten die ook daadwerkelijk de praktijk kennen.

In deze training leer je hoe de e-commerce kansen en bedreigingen te analyseren en vervolgens kunt omzetten in een concreet e-commerce plan. Je leert een e-commerce strategie opzetten en deze te implementeren in jouw eigen organisatie. Je rondt de training af met een eigen e-commerce plan waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt.

Wat bereik je met de training E-commerce?

  • Beheersing van strategie en praktijk van e-commerce;
  • Helemaal up-to-date met de laatste ontwikkelingen binnen het e-commerce vakgebied;
  • Een eigen geschreven e-commerce plan, direct geschikt voor implementatie en getoetst door professionals uit de praktijk;
  • Je behaalt je diploma E-commerce (indien je geen individuele opdracht opstelt, ontvang je een certificaat van deelname).

Voor wie is de training E-commerce bedoeld?

Deze training is bestemd voor e-commerce managers, marketing managers, marketeers, projectmanagers, sales managers, channel managers, adviseurs, marketing analisten, product managers of marketingcommunicatiemanagers betrokken bij de planning en/of de uitvoer van e-commerce activiteiten binnen organisaties. Je wil je huidige kennis verbreden en verdiepen en deze graag toepassen in praktijk. 

Vooropleiding

Je beschikt als professional over een aantal jaren relevante werkervaring en u bezit een HBO werk- en denkniveau.

Lestijden en -duur

De training E-commerce wordt gegeven als dagopleiding. Je krijgt dan 6 colleges overdag, gegeven op 3 dagen (op één vaste dag in de week) met 2 colleges van 3 uur per dag. De lestijden zijn dan van 09.30 - 12.30 en van 13.30 - 16.30 uur. 

Studiebelasting

Naast de wekelijkse lesdag gemiddeld 5 uur per week voor zelfstudie (o.a. het lezen van vakliteratuur, overleg en het schrijven van het plan).  

De opleiding is prima te volgen in combinatie met een drukke baan.

Investering*

Het lesgeld bedraagt € 1.990,-. Dit is exclusief een pakket met vakliteratuur en readers t.w.v. € 195,-. De vergoeding voor de individuele opdracht, coaching en het eindgesprek is € 395,- (optioneel). Deze prijzen zijn exclusief BTW. Er zijn mogelijkheden voor BTW-vrij factureren en betaling in termijnen. Informeer naar de mogelijkheden.

* De hier genoemde prijzen zijn de actuele en geldende prijzen per 1 juni 2016. Dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht na inschrijving. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld in foldermateriaal nog andere prijzen staan genoemd, de prijzen op de website zijn leidend.

IDMK kiest centrale gelegen trainingslocaties die zowel met de auto als het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. 

Startdata & locaties voor de training E-commerce:

Start:
Woensdag 7 juni 2017
Vervolgdata:
Woensdag 14 juni 2017
Woensdag 21 juni 2017
Locaties:
Amsterdam, Eindhoven, Leusden, Rotterdam, Utrecht, Zwolle