E-mailmarketing (training 3-daags)

Verbeter het rendement van jouw e-mailmarketing

E-mail is één van de meest gebruikte digitale marketinginstrumenten binnen de marketingcommunicatiemix. Het is een efficiënt instrument om je doelgroep gericht en tegen relatief lage kosten te bereiken. Meetbaar, flexibel en stuurbaar zijn enkele begrippen die op e-mailmarketing van toepassing zijn. Om e-mailmarketing succesvol in te zetten, is echter meer nodig dan alleen een e-mailprogramma. Processen, organisatie, timing en content zijn enkele andere factoren die minstens net zo belangrijk zijn voor succesvolle emailmarketing. 

Meer informatie

Onderwerpen en thema's tijdens de training e-mailmarketing

De training E-mailmarketing bestaat uit 6 lessen. De training leert je hoe je praktisch en concreet aan de slag kunt met e-mailmarketing. Je leert wat er bij e-mailmarketing komt kijken, welke ontwikkelingen te herkennen zijn en welke tools je kunt gebruiken om dit vak goed uit te oefenen. Er wordt in deze training gewerkt met enkele theoretische modellen, maar de training heeft vooral een praktische insteek met veel casussen. Optioneel is het afronden van de training met het schrijven van een basisplan om e-mailmarketing in jouw organisatie goed te introduceren of te professionaliseren, zodat je direct gefundeerd aan de slag kunt. 

Thema’s en onderwerpen van de training e-mailmarketing

Les 1: Introductie, klantcontactstrategie, conceptontwikkeling & campagne-mangement
Les 2a: E-mailmarketing database opbouw en selecties 
Les 2b: Wet- en regelgeving 
Les 3: Teksten voor e-mailings
Les 4: Optimalisatie: testen, design, mobile, social
Les 5a: E-mailmarketing management, organisatie, processen en executie 
Les 5b: E-mailmarketing verzending & deliverability)
Les 6: Plenair beoordelen nieuwsbrieven, campagneflows, designs, testplannen, management etc.

Individuele opdracht (optioneel)

Tijdens de training heb je de mogelijkheid je eigen e-mailmarketingplan voor de organisatie of opdrachtgever te schrijven. Het schrijven van dit plan zorgt voor een optimale vertaalslag van de aangeboden lesstof naar de eigen dagelijkse praktijk. Je haalt zo het maximale uit deze opleiding en verlaat de training met een eigen plan, strategie en uitvoering. Je krijgt hierin coaching en begeleiding van docenten. Je sluit de training af met een eindgesprek waarin je je eigen plan toelicht.

Wat bereik je met de training E-mailmarketing?

De training e-mailmarketing leert je hoe je marketingdoelstellingen door vertaalt naar een succesvolle e-mailmarketing strategie en deze in de praktijk implementeert. Je leert de essentie van het e-mailmarketingvak en wordt een volwaardig gesprekspartner op het gebied van e-mailmarketing.
Je ontwikkelt je eigen visie en strategie op het gebied van e-mailmarketing. Ook leer je alles over e-mailmarketing strategie, creatie, technologie, management, planning, optimalisatie en conversieverbetering en hoe je dit toepast binnen je eigen organisatie. De meest actuele regelgeving over e-mailmarketing komt ook aan bod. De training geeft je direct praktische tips en verbeterpunten om direct mee aan de slag te gaan en zo vanaf les 1 meer uit je e-mailmarketing te halen.

  • in korte tijd ken je de strategie en praktijk van e-mailmarketing en bent je helemaal up-to-date met de laatste ontwikkelingen in dit vakgebied.
  • je bent in staat om een e-mailmarketing visie, strategie en concept te ontwikkelen.
  • je weet je marketing- en communicatiedoelstellingen te bereiken met een goed doordachte e-mailmarketing aanpak.
  • je hebt overzicht over de beschikbare technieken, tools en middelen op het gebied van e-mailmarketing en kunt hiermee actief aan de slag.
  • je schrijft (optioneel) je eigen e-mailmarketingplan, direct geschikt voor implementatie (in de eigen organisatie). 
  • je ontvangt, na het succesvol afronden van de training, je diploma 'E-mailmarketing'. Als je geen e-mailmarketingplan schrijft ontvang je een certificaat in plaats van een diploma.

Deze training is ontwikkeld in samenwerking met de e-mailcouncil van de DDMA.

Voor wie is de training e-mailmarketing ontwikkeld?

De training e-mailmarketing is bedoeld voor (online) marketeers, direct marketeers, e-mailmarketing professionals en communicatieprofessionals die e-mailmarketing succesvol willen (gaan) inzetten en een volwaardig gesprekspartner willen worden op het gebied van e-mailmarketing. Je wilt je huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in praktijk.

Vooropleiding

Je beschikt als professional over een aantal jaren relevante werkervaring en je bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. Je wilt je huidige kennis verbreden en verdiepen en deze graag toepassen in praktijk.

Tijden en duur

De training E-mailmarketing kent 6 vaste lessen en wordt gegeven als dagtraining. Je hebt dan 3 lesdagen, gegeven op één vaste dag in de week bestaande uit 2 lessen van elk 3 uur op één dag. De lestijden zijn van 09.30 - 12.30 en van 13.00 - 16.00 uur.

Studiebelasting/voorbereiding

Naast de wekelijkse lesdag gemiddeld 5 uur per week voor zelfstudie (o.a. het lezen van vakliteratuur en het schrijven van het plan (indien van toepassing)). 

Investering*

Het lesgeld bedraagt € 1.990,-. Dit is exclusief een pakket met vakliteratuur en readers t.w.v. € 195,-. De vergoeding voor de individuele opdracht, coaching en het eindgesprek is € 395,- (optioneel). Deze prijzen zijn exclusief btw. Er zijn mogelijkheden voor betaling in termijnen. Informeer naar de mogelijkheden. 

DDMA-leden ontvangen 20% korting op het lesgeld van deze training.

* De hier genoemde prijzen zijn de actuele en geldende tarieven per 1 januari 2015. Dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht na inschrijving. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld in foldermateriaal nog andere tarieven staan genoemd, deze zijn dan niet juist.

IDMK kiest centrale gelegen trainingslocaties die zowel met de auto als het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. 

Startdata & locaties van de training E-mailmarketing 

Start:
Maandag 12 juni 2017
Vervolgdata:
Maandag 19 juni 2017
Maandag 26 juni 2017
Locaties:
Amsterdam, Eindhoven, Leusden, Rotterdam, Utrecht, Zwolle