Marketing Intelligence voor marketeers (training 2-daags)

Van (klant)data naar (klant)inzichten

Klanten zijn voorspelbaar in hun koopgedrag. Gegevensbestanden van consumenten en zakelijke klanten laten patronen zien die voorspellen wat deze klanten in de toekomst doen. Dit is het vak Marketing Intelligence.

De ongekende kracht van Marketing Intelligence bij het sturen van marketing en verkoop verklaart waarom dit vak zo sterk opkomt. Wie het beheerst kan marketinginspanningen in verschillende kanalen beoordelen en zo beter kansen benutten.

Ook interessant

Meer informatie

De tweedaagse training Marketing Intelligence is opgebouwd uit de volgende modules:

  1. Overview Marketing Intelligence: spectrum en toepassingen
    Wat is Marketing Intelligence? Waar in het marketing- en verkoopproces gebruiken we de toepassingen van Marketing Intelligence? We concentreren ons op het werven van meer klanten, op het langer vasthouden, en op het meer laten kopen door klanten. Wat kan wel en niet met marketing analyses en wat zijn de valkuilen? Waar zit de kracht van Marketing Intelligence en wat zijn de verschillen en overeenkomsten met onder meer Business Intelligence en Market Intelligence?
  2. Databronnen en datapreparatie
    Soorten data en hun bronnen. Het inventariseren wat de organisatie zelf in huis heeft of zou kunnen hebben aan de hand van de ‘databasedriehoek’. Wie zijn leveranciers van externe data en hoe ga je daarmee om? Waarom is datakwaliteit zo van belang? Wat komt er bij datapreparatie (o.a. koppelen, bewerken en verrijken) allemaal kijken?
  3. Beschrijvende analysetechnieken
    Welke beschrijvende analysetechnieken kun je voor marketing doeleinden inzetten, toegepast op klanten, producten, kanalen en momenten? Kruistabellen, correlatie, clusteranalyse en factoranalyse worden in hun toepassingen uitgelegd en gedemonstreerd met hun voor- en nadelen.
  4. Segmentatie: toepassing en valkuilen
    Welke vormen van segmentatie kun je onderscheiden en wat zijn de belangrijkste criteria waarop je segmenten kunt beoordelen? Wat zijn de aandachtspunten en valkuilen van segmentatie?
  5. Klantwaarde / Customer Value / Life Time Value (LTV): berekening en toepassing.
    Wat is klantwaarde en welke klantwaarde berekeningen kun je in de praktijk toepassen? Waar moet je specifiek op letten bij het gebruik van klantwaarde binnen je bedrijf of organisatie
  6. Voorspellende analysetechnieken en modelbouw (datamining)
    Welke voorspellende analysetechnieken kun je voor marketing doeleinden inzetten? Hierbij komen onder meer typische datamining-technieken als regressie-analyse, beslisbomen en neurale netwerken aan de orde. Deze technieken worden in hun toepassingen uitgelegd en gedemonstreerd met hun voor- en nadelen. Hoe kun je een model bouwen en verbeteren met pakketten als SPSS, SAS en Chordiant? En wat kan ook al met Excel? Wat zijn valkuilen en hoe beoordeel je de kwaliteit van een model?
  7. Werken met testgroepen, controlegroepen en responsformules
    Een volledige uitwerking wordt behandeld van een testtraject, met formules voor optimale steekproefgrootte en significantie. Hoe ga je om met controlegroepen binnen marketing?
  8. Overview webanalyse (webmining, webanalytics)
    Een inleiding wordt gegeven van dit relatief nieuwe vakgebied binnen Marketing Intelligence, met een concrete toepassing.
  9. Marketing Intelligence: een juiste invulling van mensen, processen, data en technologie
    Hoe zet je Marketing Intelligence effectief en structureel in binnen je bedrijf of organisatie? Wat is daarvoor nodig aan mensen, data en tools? Welke processen zijn daarbij cruciaal?
  10. Trends in Marketing Intelligence
    Welke trends en ontwikkelingen kunnen we signaleren binnen het vakgebied.

Wat is het resultaat van de training Marketing Intelligence?

Deze training geeft je de handvatten, oplossingen en inhoud om gericht aan de slag te gaan met jouw marketing intelligence. Aan het einde van de training ken/weet/kun je:

  • trends in Marketing Intelligence
  • overview Marketing Intelligence: spectrum en toepassingen
  • databronnen en datapreparatie
  • beschrijvende analysetechnieken
  • segmentatie: toepassing en valkuilen
  • klantwaarde / Customer Value / Life Time Value (LTV): berekening en toepassing
  • voorspellende analysetechnieken en modelbouw (datamining)
  • werken met testgroepen, controlegroepen en responsformules
  • overview webanalyse (webmining, webanalytics)
  • marketing Intelligence: een juiste invulling van mensen, processen, data en technologie (tools)

Voor wie is de training Marketing Intelligence bestemd?

  • marketingmanagers
  • commercieel directeuren
  • (direct) marketeers
  • databasemarketeers
  • marketinganalisten
  • data analisten
  • marktonderzoekers
  • marketing consultants.

Verder iedereen die belang heeft bij het voorspellen van klantgedrag.

Tijden en duur

Deze 2-daagse training wordt zowel gegeven in een trainingsblok van 2 opeenvolgende dagen of als training waarbij er tussen beide trainingsdagen 1 week tijd zit. De trainingstijden zijn van 9.30 - 12.30 uur en van 13.30 - 16.30 uur.

Voorbereiding

Het is niet nodig om je voor te bereiden op deze training. Voorafgaand aan de training ontvang je een intakeformulier van de docent. Op dit formulier kun je persoonlijke trainingsdoelen aangeven zodat de docent, indien mogelijk, daar rekening mee kan houden.

Jouw investering*

1290 euro voor twee dagen training, inclusief werken aan jouw eigen marketing intelligence strategie, materiaal, koffie, thee en lunch. Bedrag is exclusief btw.

* De hier genoemde prijzen zijn de actuele en geldende prijzen per 1 januari 2015. Dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht na inschrijving. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld in foldermateriaal nog andere prijzen staan genoemd, de prijzen op de website zijn leidend.

IDMK werkt met docenten met zeer ruime praktijkervaring op het vakgebied van de training. Op deze manier vormen de colleges een prettige mix van theorie en praktijk en gebruiken we inspirerende praktijkcases en voorbeelden.

  • Robert van Ossenbruggen

    Robert van Ossenbruggen

    Robert van Ossenbruggen is partner van The Commercial Works, een netwerk van evidence based marketing consultants in Nederland en de UK en gelieerd aan het... Lees meer

IDMK kiest centrale gelegen opleidingslocaties die zowel met de auto als het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. 

Start:
Woensdag 21 juni 2017
Vervolgdata:
Woensdag 28 juni 2017
Locaties:
Amsterdam, Eindhoven, Leusden, Rotterdam, Utrecht, Zwolle