NIMA B2 Business Marketing (nima)

NIMA B; bouw gedegen aan jouw marketingcarrière

Je wilt beter worden in je vak. Je bent op zoek naar een training of opleiding die je daarbij helpt aan en officiële erkenning geeft. Dat zijn de NIMA-trainingen van IDMK. Een unieke combinatie van online leren en offline lesdagen met daarnaast begeleiding. Het volgen van een training is een weloverwogen keuze. Niet alleen investeer je tijd en geld, ook wil je er zeker van zijn dat de gekozen training goed aansluit bij je professionele ontwikkeling en zoek je een opleider die daarbij past. Die je begrijpt en die je voldoende ondersteuning kan bieden tijdens het hele trainings- en examentraject. Zodat je zeker weet de kans op slagen zo groot mogelijk is en jij dat felbegeerde diploma haalt.

Wil je verder groeien? Herken je jezelf en wil je verder groeien? Volg dan de opleiding tot NIMA B Marketing Manager. Investeer in jezelf en laat ons je daarbij helpen.

NIMA B2 specialisatie Business Marketing

De opleiding NIMA B2 Business Marketing is voor mensen die werkzaam zijn in een marketingfunctie waarbij het inzicht van klanten en het werken met klanten centraal staat. Bij NIMA B2 specialisatie business marketing ligt de nadruk op onderwerpen waarbij de zakelijke markt/ b2b2 markt centraal staan. Denk aan professioneel marktonderzoek, kanaalconflicten, accountmanagement, decision making unit en verschillende online zakelijke marktplaatsen. Met deze NIMA B2 opleiding krijg je tevens verdieping van de onderwerpen van de NIMA B1 Marketing Manager opleiding.

NIMA B diploma

Het volledige NIMA B Marketing diploma bestaat uit 2 modules: NIMA Marketing Manager B1 + een van de vier NIMA B2 Marketing specialisaties. Deze specialisaties zijn Consumentenmarketing, Business Marketing, Digitale Marketing en Customer Insights. Het is ook mogelijk om alleen module B1 of een specialisatie-module B2 te halen. Je hebt dan geen volledig NIMA B diploma maar een NIMA B certificaat. 

NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Consumentenmarketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Business Marketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Digital Marketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Customer Insight Management

Bij IDMK bieden we zowel de NIMA B1 Marketing Manager en de 4 verschillende NIMA B2 specialisaties aan.

Unieke opzet bij IDMK

IDMK combineert voor haar NIMA-opleidingen het beste van twee werelden; studeren op een online en offline manier. Een optimale combinatie van studeren, voorbereiden en oefenen via een volledig ondersteunende online leeromgeving in combinatie met lesdagen voor toelichting en uitleg door de vakdocent, coaching en interactie met je medestudenten. Zo volg je een opleiding waar en wanneer het jou het beste schikt!

Lesdagen (3 lesdagen in totaal)

  • 2,5 lesdag:
     - Trends en ontwikkelingen business marketing en uitleg plan
     - Online marketing strategie en mix
     - Crossmedia strategie en social media
     - Business- en merkstrategie
     - Customer journey, persona's en CRM 
  • Examentraining ter voorbereiding op het examen (ochtend of middag) 

Leeromgeving (online)

  • in overzichtelijke, afgeronde lessen wordt de basis besproken.
  • teksten, powerpointmateriaal, filmmateriaal en andere content wordt ter beschikking gesteld via de online leeromgeving en is 24/7 beschikbaar
  • regelmatig een toets voor jezelf om te kijken of de inhoud goed is
  • begeleiding door de kerndocent Marketing van IDMK via de leeromgeving; de kerndocent kijkt mee en coacht, beoordeelt enkele opdrachten en bespreekt jouw voortgang.

Na aanmelding ontvang je binnen enkele dagen een persoonlijke inlogcode voor de online leeromgeving en kun je per direct starten met het doorlopen van de lesstof, in jouw tempo en op een moment dat het jou het best schikt. 

Ook interessant

Meer informatie

Onderwerpen tijdens de opleiding NIMA B Business Marketing:

De meeste aandacht in NIMA B2 specialisatie Business Marketing gaat uit naar het schrijven, opstellen en presenteren van een plan. Veel algemen marketingthema's, onderwerpen en begrippen uit NIMA B1 Marketing manager komen terug en worden in de context van business marketing geplaatst en behandeld. Aan bod komen o.a.:

  • Trends en ontwikkelingen business marketing
  • Impact van digital op B2B marketing
  • Business marketing specifieke onderwerpen
  • Veranderende business- en verdienmodellen
  • Veranderend klantgedrag
  • Schrijven van een business marketingplan 
  • Marketingstrategie en -modellen
  • Online ontwikkelingen vertaald naar modellen
  • Invulling marketingmix: prijs, product, plaats en promotie (4 P’s)
  • Impact van online op marketingstrategie en –mix (4 P’s)
  • 4 C’s 
  • Sociale media strategie en sociale media mix
  • Thought leadership
  • Crossmedia strategie
  • Contentstrategie en plan
  • Accountability 
  • De marketing in B2B perspectief
  • Specifieke business modellen voor B2B
  • Toegevoegde waarde vanuit zakelijk perspectief
  • Het besluitvormingsproces vanuit B2B context
  • Cases
  • Merkstrategie en waarde
  • Merkdenken en merkontwikkeling
  • Modellen voor bepalen merkstrategie in B2B
  • Impact van digitale ontwikkelingen op merk, merkwaarde en merkstrategie
  • Social selling 
  • Customer experience management
  • Persona’s
  • Customer & buyer journey
  • Customer journey mapping en online touchpoints
  • Data vergaren & analyseren en van data naar inzichten 

Wat is het resultaat van de opleiding NIMA B2 specialisatie Business Marketing?

Na afloop van de opleiding NIMA B2 specialisatie Business Marketing beschik je over de kennis op het niveau van marketingmanagement en ben je nog beter voorbereid voor je huidige functie of de toekomst. De nadruk bij deze opleiding ligt in het schrijven en presenteren van een strategisch marketingplan voor de zakelijke markt. Na afronding van de NIMA B2 Business Marketing:

  • Heb je inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen binnen B2B marketing
  • Kun je de trends en ontwikkelingen vertalen naar je eigen situatie
  • Kun je aangeven hoe de ontwikkelingen leiden tot veranderend klantgedrag en andere verdien- en businessmodellen
  • Ben je in staat om een plan te schrijven dat voldoet aan de richtlijnen voor het NIMA examen 
  • Ben je in staat om invulling te geven aan de marketingmix
  • Zie je de relatie tussen bestaande modellen en de impact van online marketing
  • Kun je de transitie van 4 P’s naar 4 C’s aangeven
  • Kun je aangeven hoe je de huidige business marketing strategie kunt optimaliseren voor online 
  • Ben je in staat om een social media strategie op te stellen
  • Ben je in staat om een crossmediale content strategie op te stellen
  • Heb je inzicht in de factoren die het succes van een crossmedia strategie bepalen
  • Ben je in staat om het fundament te leggen voor de implementatie van de contentstrategie
  • Kun je een cross media strategie bijsturen 
  • Ken je de overeenkomsten en verschillen tussen B2B marketing en Consumentenmarketing en wat deze vakgebieden van elkaar kunnen leren
  • Ben je in staat om heldere B2B strategie te formuleren
  • Kun je aangeven welke rol het merk speelt binnen B2B marketing
  • Kun je de relatie aangeven van het merk en cross media 
  • Kun je een persona ontwikkelen, een customer journey in kaart brengen en de touchpoints duiden
  • Kun je aangeven welke data in de touchpoint beschikbaar komen
  • Heb je inzicht in de transitie van data naar informatie
  • Kun je de relatie leggen tussen Customer Journey, data en CRM 

NIMA B Marketing certificaat

De kennis die je tijdens de training krijgt aangereikt is 100% afgestemd op de exameneisen van NIMA zodat je succesvol kunt deelnemen aan het officiële NIMA B2 specialisatie Business Marketing examen. Na het succesvol volbrengen van het NIMA examen B2 specialisatie Business Marketing behaal je het NIMA-certificaat specialisatie Business Marketing B2.

Alsnog NIMA B Marketing diploma halen?

Wil je van je NIMA B Marketing certificaat een compleet NIMA B Marketing diploma maken? Volg dan ook de B1 NIMA-opleiding Marketing Manager. Het behalen van Nima B1 Marketing Manager en 1 van de 4 specialisaties van Nima B2 levert een volwaardig NIMA B diploma op. Zie ook de site van het NIMA voor uitleg. Als je NIMA Marketing B1 en een van de vier NIMA Marketing B2 specialisaties in combinatie volgt, betaal je in totaal € 250,- minder. Zie 'tijd en geld'.

Slagingsgarantie bij IDMK

IDMK geeft elke deelnemer een slagingsgarantie voor deze opleiding. Je wordt begeleid, hebt toegang tot de online leeromgeving en mag de lesdagen volgen totdat je bent geslaagd. Voorwaarden voor de slagingsgarantie is dat je alle online lessen hebt gevolgd/voltooid en de lesdagen hebt bezocht. De kosten voor het deelnemen aan het NIMA-examen (€ 475,-) en de eventuele herexamens bij het NIMA vallen niet onder deze afspraak.

Voor wie is de opleiding NIMA B Business Marketing geschikt?

Deze opleiding is bedoeld voor de (aankomend) marketingmanager, (senior) productmanager, (senior) brandmanager of (senior) accountmanager in een business to business omgeving of zakelijke markt. Ook als je werkzaam bent in een andere functie in een zakelijke marketingomgeving kan deze opleiding goed van pas komen. 

Je bent:

  • betrokken bij marketingactiviteiten
  • betrokken bij marketingplanning
  • betrokken bij commerciële activiteiten
  • mede werkzaam in marktonderzoek
  • een organisator van evenementen

Duur, investering en studiebelasting

Naast de lesdagen en de examentraining maakt de online leeromgeving deel uit van het studieprogramma 'NIMA B2 specialisatie Business Marketing'. 

Data:

Start je in mei, dan volg je lessen op de volgende data:
11 mei 2017:
 - Trends en ontwikkelingen business marketing en uitleg plan
 - Online marketing strategie en mix

18 mei 2017:
 - Crossmedia strategie en social media
 - Business- en merkstrategie

1 juni 2017:
 - Customer journey, persona's en CRM 

29 augustus 2017 (ochtend):
Examentraining ter voorbereiding op het examen 

NIMA-exameneisen

Het trainingsprogramma dat IDMK biedt is volledig afgestemd op de nieuwste NIMA-exameneisen, dit wordt in nauwe samenwerking met NIMA steeds gecontroleerd en zo nodig direct aangepast in de lesstof.

De examens worden afgenomen door NIMA, NIMA is ook verantwoordelijk voor de planning en locaties van deze examens. Na overleg word je benaderd door NIMA om deel te nemen aan het NIMA examen. Je betaalt zelf het NIMA-examengeld (€ 475,-). Je schrijft een operationeel marketingplan voor de zakelijke markt en presenteert en verdedigt dit tijdens een mondeling examen. Kijk voor meer informatie over het inschrijven, exameneisen en actuele data op de site van NIMA.

Studiebelasting

  • (zelf)studie via de online leeromgeving 150 uur voor de hele training.
  • voorbereiden op lesdagen en examen en volgen van de lesdagen zelf: 50 uur in totaal.
  • De gehele studiebelasting is zo’n 200 uur, zelf in te delen/verdelen in gemiddeld 3 maanden.

Na aanmelding ontvang je binnen enkele dagen een inlogcode voor de leeromgeving en kun je starten. 

Investering*

De totale investering voor de NIMA B2 Business Marketing bedraagt € 1.995,-. Dit bedrag is inclusief 2,5 lesdagen, examentraining, toegang tot de online leeromgeving, alle andere lesmateriaal, begeleiding en coaching door de kerndocent en inclusief koffie, thee en uitgebreide lunch. Het lesgeld is exclusief btw, exclusief boeken en exclusief NIMA-examengeld.

Het complete pakket voor NIMA B2  Business Marketing bestaat uit:

  • content op online leeromgeving, inclusief oefentoetsen
  • contenten materiaal tijdens de lesdagen
  • lesdagen en examentraining voor € 1.995,- (exclusief btw, exclusief NIMA-examengeld en exclusief boeken)
  • toegang tot de online leeromgeving
  • toegang tot de 2,5 lesdagen en de halve dag examentraining
  • begeleiding en coaching door de kerndocent
  • lesmateriaal uit leeromgeving en lesdagen
  • inclusief lunch, koffie, thee
  • geen aparte arrangementskosten en locatiekosten

Slagingsgarantie; uniek bij IDMK!

IDMK geeft elke deelnemer een slagingsgarantie voor deze opleiding. Je wordt begeleid, hebt toegang tot de online leeromgeving en mag de lesdagen volgen totdat je bent geslaagd. Voorwaarden voor de slagingsgarantie is dat je alle online lessen hebt gevolgd/voltooid en de lesdagen hebt bezocht. De kosten voor het deelnemen aan het NIMA-examen en de eventuele herexamens bij het NIMA vallen niet onder deze afspraak.

* Als je je direct inschrijft voor een volledige NIMA B Marketing opleiding, dus voor NIMA Marketing B1 en NIMA Marketing B2 Digital Marketing of B2 Customer Insight Management, betaal je slechts € 3.990,- in plaats van € 4.290,-. Als je je direct inschrijft voor de NIMA Marketing B1 en NIMA Marketing B2 Consumentenmarketing of B2 Business Marketing, betaal je slechts € 3.540,- in plaats van € 3.790,-

Trainers met veel praktijkervaring

IDMK werkt met trainers met zeer ruime praktijkervaring op het vakgebied van de training. Op deze manier vormen de lessen een prettige mix van theorie en praktijk en gebruiken we inspirerende praktijkcases en voorbeelden.

  • Ment Kuiper

    Ment Kuiper

    Ment Kuiper is actief als bedrijfskundige, marketeer en ondernemer. Helpt mensen bij marketing en communicatievraagstukken binnen de eigen werkomgeving. Is... Lees meer
  • Antal de Waij

    Antal de Waij

    Antal de Waij, geboren 30 jaar B.G. (before Google), is na ruim 12 jaar bij diverse multinationale ondernemingen gestart met het bedrijf Engagement Media BV, na... Lees meer
  • Patrick Petersen

    Patrick Petersen

    Patrick Petersen is succesvol internetondernemer, consultant online strategie, online marketing, zoekmachinemarketing, mobiele marketing en sociale media. Patrick... Lees meer

NIMA-webinars

IDMK geeft regelmatig gratis webinars over het NIMA-trainingsaanbod. Zodat je uitgebreid kennis kunt maken met de manier waarop IDMK de NIMA-trainingen aanbiedt en goed kunt kiezen welke opleiding of training het beste bij je past.

Tijdens het webinar krijg je een goede inhoudelijke indruk van de training(en); het webinar gaat dieper in op:

  • inhoudelijk over de NIMA-onderwerpen, 
  • de studiebelasting, 
  • voor wie de trainingen geschikt zijn, 
  • eventuele benodigde vooropleiding, 
  • studeren via de online leeromgeving, 
  • doel en opzet van de lesdagen, 
  • het NIMA-examen en -diploma

Ook geven we aan wat de verschillen zijn tussen de andere NIMA-marketingtrainingen en de verschillen in niveau.

Hoe werkt het?

Tijdens het webinar heb je via een chatfunctie de mogelijkheid om vragen te stellen. Een zogenoemde mediator ondersteunt onder andere bij het beantwoorden van de vragen. Om een webinar te kunnen volgen, heb je een pc of laptop met geluid en een internetverbinding nodig. Na ontvangst van je aanmelding sturen wij je de inloggegevens en instructies voor het volgen van het webinar. Inloggen kan vlak voor het moment dat het webinar begint (uitloggen kan op elk gewenst moment). Deelname aan onze webinars is gratis en vrijblijvend.

De volgende NIMA-webinars zijn gepland:

maandag 26 juni 2017, 19.00 - 20.00, Webinar

Direct van start met je NIMA-opleiding

Na inschrijven kun je per direct van start met jouw NIMA-opleiding via de online leeromgeving. Na ontvangst en verwerking van jouw inschrijving ontvang je een e-mail met daarin instructies, de link en de log in voor de online leeromgeving van jouw NIMA-opleiding.

Locatie lesdagen

De lesdagen worden gehouden op het kantoor van IDMK in Leusden, Leusderend 30, 3832 RC Leusden. Leusderend is prima bereikbaar met de auto en beschikt over ruim voldoende gratis parkeerruimte. De locatie is ook bereikbaar met openbaar vervoer.

Start:
Dinsdag 5 september 2017
Locaties:
Amsterdam, Leusden


Start:
Maandag 23 oktober 2017
Locaties:
Amsterdam Leusden,