NIMA B2 Customer Insight Management (nima)

NIMA B; bouw gedegen aan jouw marketingcarrière

Je wilt beter worden in je vak. Je bent op zoek naar een training of opleiding die je daarbij helpt aan en officiële erkenning geeft. Dat zijn de NIMA-trainingen van IDMK. Een unieke combinatie van online leren en offline lesdagen met daarnaast begeleiding. Het volgen van een training is een weloverwogen keuze. Niet alleen investeer je tijd en geld, ook wil je er zeker van zijn dat de gekozen training goed aansluit bij je professionele ontwikkeling en zoek je een opleider die daarbij past. Die je begrijpt en die je voldoende ondersteuning kan bieden tijdens het hele trainings- en examentraject. Zodat je zeker weet de kans op slagen zo groot mogelijk is en jij dat felbegeerde diploma haalt.

Wil je verder groeien? Herken je jezelf en wil je verder groeien? Volg dan de opleiding tot NIMA B Marketing Manager. Investeer in jezelf en laat ons je daarbij helpen.

NIMA B2 specialisatie Customer Insight Management

De opleiding NIMA B2 Customer Insight Management is voor mensen die werkzaam zijn in een marketingfunctie waarbij het inzicht van klanten en het werken met klanten centraal staat. Bij de NIMA B2 specialisatie Customer Insight Management ligt de nadruk op onderwerpen waarbij de strategische rol van klantkennis, customer insights ontwikkelen en vertalen en de organisatorische aspecten van klantkennis centraal staan. Met deze NIMA B2 opleiding krijg je tevens een verdieping van de onderwerpen in de NIMA B1 Marketing Manager opleiding. 

NIMA B diploma

Het volledige NIMA B Marketing diploma bestaat uit 2 modules: NIMA Marketing Manager B1 + een van de vier NIMA B2 Marketing specialisaties. Deze specialisaties zijn Consumentenmarketing, Business Marketing, Digitale Marketing en Customer Insights. Het is ook mogelijk om alleen module B1 of een specialisatie-module B2 te halen. Je hebt dan geen volledig NIMA B diploma maar een NIMA B certificaat. 

NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Consumentenmarketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Business Marketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Digital Marketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Customer Insight Management

Bij IDMK bieden we zowel de NIMA B1 Marketing Manager en de 4 verschillende NIMA B2 specialisaties aan.

Unieke opzet bij IDMK

IDMK combineert voor haar NIMA-opleidingen het beste van twee werelden; studeren op een online en offline manier. Een optimale combinatie van studeren, voorbereiden en oefenen via een volledig ondersteunende online leeromgeving in combinatie met lesdagen voor toelichting en uitleg door de vakdocent, coaching en interactie met je medestudenten. Zo volg je een opleiding waar en wanneer het jou het beste schikt!

Lesdagen (3,5 lesdag in totaal)

  • 3 lesdagen:
    - Data driven marketing en customer insight management, uitleg plan
    - Klantinformatie: bronnen en methoden van marktonderzoek
    - Crosschannel datamanagement, co-creatie en innovatie 
    - Klantwaarde management
    - Digital en social analytics, insights en succesfactoren 
    - Van data en insights naar customer centric marketing, organisatie en implementatie
  • Examentraining ter voorbereiding op het examen (ochtend of middag) 

Leeromgeving (online)

  • in overzichtelijke, afgeronde lessen wordt de basis besproken.
  • teksten, powerpointmateriaal, filmmateriaal en andere content wordt ter beschikking gesteld via de online leeromgeving en is 24/7 beschikbaar.
  • regelmatig een toets voor jezelf om te kijken of de inhoud goed is.
  • begeleiding door de kerndocent Marketing van IDMK via de leeromgeving; de kerndocent kijkt mee en coacht, beoordeelt enkele opdrachten en bespreekt jouw voortgang.

Na aanmelding ontvang je binnen enkele dagen een persoonlijke inlogcode voor de online leeromgeving en kun je per direct starten met het doorlopen van de lesstof, in jouw tempo en op een moment dat het jou het best schikt. 

Ook interessant

Meer informatie

Onderwerpen tijdens de opleiding NIMA B2 specialisatie Customer Insight Management:

De meeste aandacht in NIMA B Customer Insight Management gaat uit naar het schrijven, opstellen en presenteren van een plan. De onderwerpen bestaan naast de verdieping van de onderwerpen uit NIMA B1 Marketing Manager onder andere uit:

  • Trends en ontwikkelingen, wat is customer insight?
  • Wat is data driven marketing?
  • Hoe verloopt de transitie van ‘doelgroep denken’ naar ‘klant denken’?
  • De rol van marketing, communicatie en andere disciplines
  • Kaders voor het opstellen van een customer insight management plan (basis voor hetNIMA- examen)
  • Typen onderzoek & onderzoeksvormen
  • Nieuwe en digitale manieren van marktonderzoek
  • De ‘interpretation boundary’
  • Beframing data
  • Integratie van onderzoek en data
  • Cross channel data management
  • Customer experience management, customer journey’s en persona’s
  • Klantconversaties, relaties en merken
  • Methoden voor co-creatie
  • Ontwikkeling en innovatie (idee, visueel denken, prototypen, storytelling, scenario’s)
  • Van informatie naar innovatie
  • Van 4 P’s naar 4 C’s
  • Definitie van klantwaarde en klantwaarde bepalen: de waarde van de klant en de waarde voor de klant
  • Fundament van klantwaarde management en kwantificeren van klantwaarde management 
  • Bepalen definitie klant, funnel, lead en soorten klanten
  • Gedrag en customer journey
  • Beschikbare data: online (waaronder social) en offline
  • Big data, small data of reguliere data
  • Verzamelen en interpretatie van (digitale) data
  • Tools
  • Customer journey en persona
  • Meetbare factoren bij een insight bepalen, ontwikkelen en onderhouden van insights
  • CRM als fundament voor digital marketing en een CRM-strategie formuleren 
  • Touchpoints en data verzamelen
  • Koppeling met verschillende marketing benaderingen zoals 1:1, event driven en customer driven
  • Koppelen van insights aan segmentatie en profiling
  • Implementatie van customer insight management binnen de organisatie 

Wat is het resultaat van de opleiding NIMA B2 specialisatie Customer Insight Management?

Na afloop van de opleiding NIMA B2 specialisatie Customer Insight Management beschik je over de kennis op het niveau van marketingmanagement en ben je nog beter voorbereid voor je huidige functie of de toekomst. Na afronding van NIMA B2 Customer Insight Management:

  • Ben je in staat om het belang van klantinzichten toe te lichten en toe te passen
  • Kun je de relatie tussen verschillende data toelichten
  • Kun je een customer insight management plan schrijven (dat uiteindelijk leidt tot het NIMA B2 Customer Insight Management examen)
  • Heb je inzichten om vanuit de klant te denken en handelen 
  • Ben je bekend met de verschillende typen onderzoek waaronder de nieuwe en digitale manieren van marktonderzoek
  • Kun je onderzoeken uitvoeren
  • Kun je advies geven over de onderzoeksvorm 
  • Heb je inzicht in de waarde van data 
  • Kun je een cross channel data management strategie vaststellen en implementeren
  • Werk je vanuit persona, gedrag en customer journey
  • Ben je in staat om de value proposition voor de klant vast te stellen
  • Zie je de relatie tussen het merk en ‘merk denken’
  • Weet je hoe je mensen kunt betrekken door middel van co-creatie
  • Kun je de klantwaarde strategie bepalen en ben je in staat om klantwaarde management te vertalen naar de organisatie
  • Is het mogelijk om de relatie aan te geven tussen klantwaarde en customer journey
  • Kun je klantwaarde vertalen naar customer insights
  • Kun je de verschillende bronnen voor data benoemen en kun je data vertalen naar insights
  • Kun je data waarderen op basis van kwaliteit en kwantiteit en kun je customer insight management meetbaar te maken
  • Kun je data gebruiken voor communicatie optimalisatie
  • Ben je in staat om touchpoints in te richten als databron
  • Kun je de inzichten vertalen naar een strategie
  • Geef je advies over segmentatie
  • Kun je advies geven over hoe je customer insight management het beste kunt implementeren binnen de organisatie 

NIMA B Marketing certificaat

De kennis die je tijdens de training krijgt aangereikt is 100% afgestemd op de exameneisen van NIMA zodat je succesvol kunt deelnemen aan het officiële NIMA B2 specialisatie Customer Insight Management-examen. Na het succesvol volbrengen van het NIMA examen B2 specialisatie Customer Insight Management behaal je het NIMA-certificaat specialisatie Customer Insight Management B2.

Alsnog NIMA B Marketing diploma halen?

Wil je van je NIMA B Marketing certificaat een compleet NIMA B Marketing diploma maken? Volg dan ook de B1 NIMA-opleiding Marketing Manager. Het behalen van Nima B1 Marketing Manager en 1 van de 4 specialisaties van Nima B2 levert een volwaardig NIMA B diploma op. Zie ook de site van het NIMA voor uitleg.

Als je NIMA Marketing B1 en een van de vier NIMA Marketing B2 specialisaties in combinatie volgt, betaal je minder. Zie 'tijd en geld'.

Slagingsgarantie bij IDMK

IDMK geeft elke deelnemer een slagingsgarantie voor deze opleiding. Je wordt begeleid, hebt toegang tot de online leeromgeving en mag de lesdagen volgen totdat je bent geslaagd. Voorwaarden voor de slagingsgarantie is dat je alle online lessen hebt gevolgd/voltooid en de lesdagen hebt bezocht. De kosten voor het deelnemen aan het NIMA-examen (€ 475,-) en de eventuele herexamens bij het NIMA vallen niet onder deze afspraak.

Voor wie is de opleiding NIMA B2 specialisatie Customer Insight Management geschikt?

Deze opleiding is voor iedereen die werkzaam is in een marketingomgeving of organisatie met gerichte focus op de klant. Jouw rol is om de marketingstrategie operationeel in te vullen. Je werkt samen met andere marketingprofessionals..

Je bent:

  • betrokken bij het verzamelen van klantinformatie ten behoeve van marketingactiviteiten
  • betrokken bij het analyseren van klantdata
  • je geeft adviezen aan de marketing functionarissen die betrokken zijn bij klanten
  • (mede)werkzaam in marktonderzoek

Duur, investering en studiebelasting

Vandaag aanmelden is vandaag starten!
Je bepaalt zelf de voortgang en snelheid waarmee je de training doorloopt; reken gemiddeld op 3 maanden.
Naast lesdagen en examentraining, maakt de ondersteuning via de online leeromgeving deel uit van het studieprogramma 'NIMA B2 specialisatie Customer Insight Manager'. 

Data:

Start je in mei, dan volg je lessen op de volgende data: 
16 mei 2017:
- Data driven marketing en customer insight management, uitleg plan
- Klantinformatie: bronnen en methoden van marktonderzoek

23 mei 2017:

- Crosschannel datamanagement, co-creatie en innovatie 
- Klantwaarde management

30 mei 2017:

- Digital en social analytics, insights en succesfactoren 
- Van data en insights naar customer centric marketing, organisatie en implementatie

6 juni 2017 (ochtend): 

Examentraining ter voorbereiding op het examen 

NIMA-exameneisen

Het trainingsprogramma dat IDMK biedt is volledig afgestemd op de nieuwste NIMA-exameneisen, dit wordt in nauwe samenwerking met NIMA steeds gecontroleerd en zo nodig direct aangepast in de lesstof.

De examens worden afgenomen door NIMA, NIMA is ook verantwoordelijk voor de planning en locaties van deze examens. Na overleg word je benaderd door NIMA om deel te nemen aan het NIMA examen. Je betaalt zelf het NIMA-examengeld (€ 475,-). Als examen schrijf je een paper over een door jou zelf bepaald onderwerp binnen Customer Insight Management. De paper gaat over een in de praktijk uitgevoerde of uit te voeren Customer Insight-opdracht. Dit plan wordt gepresenteerd en verdedigd tijdens een mondeling examenmoment op locatieKijk voor meer informatie over het inschrijven, exameneisen en actuele data op de site van NIMA.

Studiebelasting

  • (zelf)studie via de online leeromgeving 100 uur voor de hele training.
  • voorbereiden op lesdagen en examen en volgen van de lesdagen zelf: 50 uur in totaal.
  • De gehele studiebelasting is zo’n 150 uur, zelf in te delen/verdelen in gemiddeld 3 maanden.

Na aanmelding ontvang je binnen enkele dagen een inlogcode voor de leeromgeving en kun je starten. 

Investering*

De totale investering voor de NIMA B2 Customer Insight Management bedraagt € 2.495,-. Dit bedrag is inclusief 3 lesdagen, examentraining, toegang tot de online leeromgeving, alle andere lesmateriaal, begeleiding en coaching door de kerndocent en inclusief koffie, thee en uitgebreide lunch. Het lesgeld is exclusief btw, exclusief boeken en exclusief NIMA-examengeld.

Het complete pakket voor NIMA B2 Customer Insight Management bestaat uit:

  • content op online leeromgeving, inclusief oefentoetsen
  • contenten materiaal tijdens de lesdagen
  • lesdagen en examentraining voor € 2.495,- (exclusief btw, exclusief NIMA-examengeld en exclusief boeken)
  • toegang tot de online leeromgeving
  • toegang tot de 3 lesdagen en de halve dag examentraining
  • begeleiding en coaching door de kerndocent
  • lesmateriaal uit leeromgeving en lesdagen
  • inclusief lunch, koffie, thee
  • geen aparte arrangementskosten en locatiekosten

Slagingsgarantie; uniek bij IDMK!

IDMK geeft elke deelnemer een slagingsgarantie voor deze opleiding. Je wordt begeleid, hebt toegang tot de online leeromgeving en mag de lesdagen volgen totdat je bent geslaagd. Voorwaarden voor de slagingsgarantie is dat je alle online lessen hebt gevolgd/voltooid en de lesdagen hebt bezocht. De kosten voor het deelnemen aan het NIMA-examen en de eventuele herexamens bij het NIMA vallen niet onder deze afspraak.

* Als je je direct inschrijft voor een volledige NIMA B Marketing opleiding, dus voor NIMA Marketing B1 en NIMA Marketing B2 Digital Marketing of B2 Customer Insight Management, betaal je slechts € 3.990,- in plaats van € 4.290,-. Als je je direct inschrijft voor de NIMA Marketing B1 en NIMA Marketing B2 Consumentenmarketing of B2 Business Marketing, betaal je slechts € 3.540,- in plaats van € 3.790,-

Docenten met veel praktijkervaring

IDMK werkt met docenten met zeer ruime praktijkervaring op het vakgebied van de training. Op deze manier vormen de lessen een prettige mix van theorie en praktijk en gebruiken we inspirerende praktijkcases en voorbeelden.

  • Ment Kuiper

    Ment Kuiper

    Ment Kuiper is actief als bedrijfskundige, marketeer en ondernemer. Helpt mensen bij marketing en communicatievraagstukken binnen de eigen werkomgeving. Is... Lees meer
  • Antal de Waij

    Antal de Waij

    Antal de Waij, geboren 30 jaar B.G. (before Google), is na ruim 12 jaar bij diverse multinationale ondernemingen gestart met het bedrijf Engagement Media BV, na... Lees meer
  • Patrick Petersen

    Patrick Petersen

    Patrick Petersen is succesvol internetondernemer, consultant online strategie, online marketing, zoekmachinemarketing, mobiele marketing en sociale media. Patrick... Lees meer

NIMA-webinars

IDMK geeft regelmatig gratis webinars over het NIMA-trainingsaanbod. Zodat je uitgebreid kennis kunt maken met de manier waarop IDMK de NIMA-trainingen aanbiedt en goed kunt kiezen welke opleiding of training het beste bij je past.

Tijdens het webinar krijg je een goede inhoudelijke indruk van de training(en); het webinar gaat dieper in op:

  • inhoudelijk over de NIMA-onderwerpen, 
  • de studiebelasting, 
  • voor wie de trainingen geschikt zijn, 
  • eventuele benodigde vooropleiding, 
  • studeren via de online leeromgeving, 
  • doel en opzet van de lesdagen, 
  • het NIMA-examen en -diploma

Ook geven we aan wat de verschillen zijn tussen de andere NIMA-marketingtrainingen en de verschillen in niveau.

Hoe werkt het?

Tijdens het webinar heb je via een chatfunctie de mogelijkheid om vragen te stellen. Een zogenoemde mediator ondersteunt onder andere bij het beantwoorden van de vragen. Om een webinar te kunnen volgen, heb je een pc of laptop met geluid en een internetverbinding nodig. Na ontvangst van je aanmelding sturen wij je de inloggegevens en instructies voor het volgen van het webinar. Inloggen kan vlak voor het moment dat het webinar begint (uitloggen kan op elk gewenst moment). Deelname aan onze webinars is gratis en vrijblijvend.

De volgende NIMA-webinars zijn gepland:

woensdag 3 mei 2017, 19.00 - 20.00, Webinar

Direct van start met je NIMA-opleiding

Na inschrijven kun je per direct van start met jouw NIMA-opleiding via de online leeromgeving. Na ontvangst en verwerking van jouw inschrijving ontvang je een e-mail met daarin instructies, de link en de log in voor de online leeromgeving van jouw NIMA-opleiding. 

Locatie lesdagen

De lesdagen worden gehouden op het kantoor van IDMK in Leusden, Leusderend 30, 3832 RC Leusden. Leusderend is prima bereikbaar met de auto en beschikt over ruim voldoende gratis parkeerruimte. De locatie is ook bereikbaar met openbaar vervoer.

Start:
Dinsdag 16 mei 2017
Locaties:
Leusden