NIMA B2 Digital Marketing (nima)

NIMA B; bouw gedegen aan jouw marketingcarrière

Je wilt beter worden in je vak. Je bent op zoek naar een training of opleiding die je daarbij helpt aan en officiële erkenning geeft. Dat zijn de NIMA-trainingen van IDMK. Een unieke combinatie van online leren en offline lesdagen met daarnaast begeleiding. Het volgen van een training is een weloverwogen keuze. Niet alleen investeer je tijd en geld, ook wil je er zeker van zijn dat de gekozen training goed aansluit bij je professionele ontwikkeling en zoek je een opleider die daarbij past. Die je begrijpt en die je voldoende ondersteuning kan bieden tijdens het hele trainings- en examentraject. Zodat je zeker weet de kans op slagen zo groot mogelijk is en jij dat felbegeerde diploma haalt.

Wil je verder groeien? Herken je jezelf en wil je verder groeien? Volg dan de opleiding tot NIMA B Marketing Manager. Investeer in jezelf en laat ons je daarbij helpen.

NIMA B2 specialisatie Digital Marketing

De opleiding NIMA B2 Digital Marketing is voor mensen die werkzaam zijn in een marketingfunctie waarbij het inzicht van klanten en het werken met klanten centraal staat. Bij de NIMA B2 specialisatie Digital Marketing ligt de nadruk op onderwerpen waarbij de digitalisering van de maatschappij, marketing en afnemersgedrag centraal staat. Met deze NIMA B2 opleiding krijg je tevens een verdieping van de onderwerpen in de NIMA B1 Marketing Manager opleiding. 

NIMA B diploma

Het volledige NIMA B Marketing diploma bestaat uit 2 modules: NIMA Marketing Manager B1 + een van de vier NIMA B2 Marketing specialisaties. Deze specialisaties zijn Consumentenmarketing, Business Marketing, Digitale Marketing en Customer Insights. Het is ook mogelijk om alleen module B1 of een specialisatie-module B2 te halen. Je hebt dan geen volledig NIMA B diploma maar een NIMA B certificaat. 

NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Consumentenmarketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Business Marketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Digital Marketing of
NIMA B = NIMA B1 Marketing Manager + specialisatie NIMA B2 Customer Insight Management

Bij IDMK bieden we zowel de NIMA B1 Marketing Manager en de 4 verschillende NIMA B2 specialisaties aan.

Unieke opzet bij IDMK

IDMK combineert voor haar NIMA-opleidingen het beste van twee werelden; studeren op een online en offline manier. Een optimale combinatie van studeren, voorbereiden en oefenen via een volledig ondersteunende online leeromgeving in combinatie met lesdagen voor toelichting en uitleg door de vakdocent, coaching en interactie met je medestudenten. Zo volg je een opleiding waar en wanneer het jou het beste schikt!

Leeromgeving (online)

  • in overzichtelijke, afgeronde lessen wordt de basis besproken.
  • teksten, powerpointmateriaal, filmmateriaal en andere content wordt ter beschikking gesteld via de online leeromgeving en is 24/7 beschikbaar
  • regelmatig een toets voor jezelf om te kijken of de inhoud goed is
  • begeleiding door de kerndocent Marketing van IDMK via de leeromgeving; de kerndocent kijkt mee en coacht, beoordeelt enkele opdrachten en bespreekt jouw voortgang.

Lesdagen (3,5 lesdag in totaal)

  • 3 dagen:
    - Digital marketing trends, strategie en plan 
    - 1:1 digital marketing en online customer journeys 
    - Contentstrategie en social media 
    - Website en digital advertising 
    - Search en analytics 
    - Implementatie, accountability en ROI 
  • Examentraining ter voorbereiding op het examen (ochtend of middag) 

Na aanmelding ontvang je binnen enkele dagen een persoonlijke inlogcode voor de online leeromgeving en kun je per direct starten met het doorlopen van de lesstof, in jouw tempo en op een moment dat het jou het best schikt. 

Ook interessant

Meer informatie

Onderwerpen tijdens de opleiding NIMA B Digital Marketing:

De meeste aandacht in NIMA B2 specialisatie Digital Marketing gaat uit naar het schrijven, opstellen en presenteren van een digital marektingplan. De onderwerpen diepen de onderwerpen van NIMA B1 Marketing Manager verder uit. Aan bod komen o.a.:

  •  Impact van digitalisering op marketingvakgebied
  •  Trends en ontwikkelingen in (digital) marketing
  • Veranderende businessmodellen en verdienmodellen
  • (Digital) marketingstrategie
  • Schrijven van een digital marketingplan
  • Customer experience management
  • Customer journey mapping & online touchpoints
  • Customer insights en persona’s
  • Het bieden van toegevoegde waarde
  • Meetbaar maken de customer journey
  • Storytelling
  • Segmentatie en profiling
  • Media en mediabetekenis
  • 1 op 1 marketing
  • Definitie en speelveld van social media
  • Rol van social media in de marketingstrategie en in de customer journey
  • Wat is contentmarketing, waarom is het zo belangrijk? en verschillende contentvormen
  • Belang van crossmediale content strategie
  • Belang, types en bouwen van een website
  • Verbeteren user experience & usability
  • Verhoging conversie van je website en campagnes
  • Mediastrategie en mediaplanning
  • Online advertising mogelijkheden
  • Real-time bidding, programmatic buying
  • Targeting en retargeting
  • Monitoring; belang analytics & vaststellen KPI’s en de verschillende meetinstrumenten
  • Van data naar inzichten
  • Gebruik van analytics om je campagne of website (conversie en usability) te optimaliseren
  • Zoekmachine marketing; werking van SEO en SEA
  • Accountability
  • Online KPI's en metrics, meetmethoden en rapportage
  • Business case & ROI
  • Implementatie binnen organisatie 

Wat is het resultaat van de opleiding NIMA B2 specialisatie Digital Marketing?

Na afloop van de opleiding NIMA B2 Digital Marketing beschik je over de kennis op het niveau van marketingmanagement en ben je nog beter voorbereid voor je huidige functie of de toekomst. De nadruk bij deze opleiding ligt in hetschrijven en presenteren van een strategisch (online) marketingplan. Tevens is er een verdieping van een aantal onderwerpen die eerder in de B1 Marketing Manager aan bod kwamen. Na afronding van de NIMA B2 Digital Marketing opleiding:

  • Heb je inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen en kun je deze ontwikkelingen vertalen naar een (digital) marketingstrategie
  • Kun je een strategie analyseren en herleiden
  • Ben je in staat om een digital marketing plan te schrijven voor het NIMA-examen
  • Ben je in staat om de customer journey in kaart te brengen, touchpoints in te richten en kun je de klantbeleving verbeteren
  • Kun je de data van touchpoints gebruiken voor de volgende stap
  • Heb je inzicht in het gedrag van customers en kun je op basis hiervan persona’s ontwikkelen
  • Kun je een social media strategie en een contentstrategie opstellen
  • Kun je het fundament leggen voor de implementatie van deze strategiën
  • Ken je de verschillende type websites en het belang van de website binnen de customer journey
  • Ben je in staat om voorstellen te doen ter verbetering van de user experience, usability en conversie van je website
  • Ben je bekend met de online advertising mogelijkheden en kun je een mediaplan beoordelen en/of opstellen
  • Kun je een advies geven over de optimalisatie van media 
  • Ken je het belang van goede analytics, heb je inzicht in wat je kunt meten en op welke manier
  • Kun je data vertalen naar inzichten die helpen de effectiviteit van je website en campagnes te verbeteren
  • Ben je in staat om een strategie te formuleren die de vindbaarheid van je website vergroot
  • Ben je bekend met de begrippen SEO en SEA 

NIMA B Marketing certificaat

De kennis die je tijdens de training krijgt aangereikt is 100% afgestemd op de exameneisen van NIMA zodat je succesvol kunt deelnemen aan het officiële NIMA B2 specialisatie Digital Marketing-examen. Na het succesvol volbrengen van het NIMA examen B2 specialisatie Digital Marketing behaal je het NIMA-certificaat specialisatie Digital Marketing B2.

Alsnog NIMA B Marketing diploma halen?

Wil je van je NIMA B Marketing certificaat een compleet NIMA B Marketing diploma maken? Volg dan ook de B1 NIMA-opleiding Marketing Manager. Het behalen van Nima B1 Marketing Manager en 1 van de 4 specialisaties van Nima B2 levert een volwaardig NIMA B diploma op. Zie ook de site van het NIMA voor uitleg. Als je NIMA Marketing B1 en een van de vier NIMA Marketing B2 specialisaties in combinatie volgt, betaal je minder. Zie 'tijd en geld'.

Slagingsgarantie bij IDMK

IDMK geeft elke deelnemer een slagingsgarantie voor deze opleiding. Je wordt begeleid, hebt toegang tot de online leeromgeving en mag de lesdagen volgen totdat je bent geslaagd. Voorwaarden voor de slagingsgarantie is dat je alle online lessen hebt gevolgd/voltooid en de lesdagen hebt bezocht. De kosten voor het deelnemen aan het NIMA-examen (€ 475,-) en de eventuele herexamens bij het NIMA vallen niet onder deze afspraak.

Voor wie is de opleiding NIMA B Digital Marketing geschikt?

Deze opleiding is voor iedereen die werkzaam is in een marketingomgeving. Jouw rol is om de marketingstrategie operationeel in te vullen. Je werkgebied varieert van marketing, communicatie, sales en merken. Je werkt samen met andere marketingprofessionals. Door deze specialisatie kun je bij alle functies de term digitaal of online plaatsen.

Je bent:

  • betrokken bij marketingactiviteiten
  • betrokken bij marketingplanning
  • betrokken bij commerciële activiteiten
  • (mede) werkzaam in marktonderzoek
  • een organisator van evenementen

Duur, investering en studiebelasting

Naast het online, e-learning deel via de online leeromgeving, maken een aantal lesdagen en examentraining deel uit van het studieprogramma 'NIMA B2 specialisatie Digital Marketing'. 

Data:

Start je in mei, dan volg je lessen op de volgende data: 
18 mei 2017: 
- Digital marketing trends, strategie en plan 

1 juni 2017:
- 1:1 digital marketing en online customer journeys 

8 juni 2017:
- Contentstrategie en social media 

15 juni 2017:
- Website en digital advertising 

22 juni 2017:
- Search en analytics

29 juni 2017: 
- Implementatie, accountability en ROI 

31 augustus 2017 (ochtend):
- Examentraining ter voorbereiding op het examen

Start je in augustus / september, dan volg je lessen op de volgende data: 

13 september 2017: 
- Digital marketing trends, strategie en plan 
- 1:1 digital marketing en online customer journeys 

20 september 2017: 
- Contentstrategie en social media 
- Website en digital advertising 

27 september 2017:
- Search en analytics 
- Implementatie, accountability en ROI 

18 oktober 2017 (ochtend):
Examentraining ter voorbereiding op het examen

NIMA-exameneisen

Het trainingsprogramma dat IDMK biedt is volledig afgestemd op de nieuwste NIMA-exameneisen, dit wordt in nauwe samenwerking met NIMA steeds gecontroleerd en zo nodig direct aangepast in de lesstof.

De examens worden afgenomen door NIMA, NIMA is ook verantwoordelijk voor de planning en locaties van deze examens. Na overleg word je benaderd door NIMA om deel te nemen aan het NIMA examen. Je betaalt de NIMA-examenkosten (€ 475,-). Je schrijft een plan over een relevant Digital Marketing onderwerp. Hierbij staat het je vrij om een plan te schrijven met betrekking tot de Digital Marketingstrategie van de organisatie, of te kiezen voor de behandeling van een specifieke probleemstelling in een deelgebied van Digital Marketing. Dit plan wordt gepresenteerd en verdedigd tijdens een mondeling examenmoment op locatie. Kijk voor meer informatie over het inschrijven, exameneisen en actuele data op de site van NIMA.

Studiebelasting

  • (zelf)studie via de online leeromgeving 100 uur voor de hele training.
  • voorbereiden op lesdagen en examen en volgen van de lesdagen zelf: 50 uur in totaal.
  • De gehele studiebelasting is zo’n 150 uur, zelf in te delen/verdelen in gemiddeld 3 maanden.

Na aanmelding ontvang je binnen enkele dagen een inlogcode voor de leeromgeving en kun je starten. 

Investering*

De totale investering voor de NIMA B2 Digital Marketing bedraagt € 2.495,-. Dit bedrag is inclusief 3 lesdagen, examentraining, toegang tot de online leeromgeving, alle andere lesmateriaal, begeleiding en coaching door de kerndocent en inclusief koffie, thee en uitgebreide lunch. Het lesgeld is exclusief btw, exclusief boeken en exclusief NIMA-examengeld.

Het complete pakket voor NIMA B2 Digital Marketing bestaat uit:

  • content op online leeromgeving, inclusief oefentoetsen
  • contenten materiaal tijdens de lesdagen
  • lesdagen en examentraining voor € 2.495,- (exclusief btw, exclusief NIMA-examengeld en exclusief boeken)
  • toegang tot de online leeromgeving
  • toegang tot de 3 lesdagen en de halve dag examentraining
  • begeleiding en coaching door de kerndocent
  • lesmateriaal uit leeromgeving en lesdagen
  • inclusief lunch, koffie, thee
  • geen aparte arrangementskosten en locatiekosten

Slagingsgarantie; uniek bij IDMK!

IDMK geeft elke deelnemer een slagingsgarantie voor deze opleiding. Je wordt begeleid, hebt toegang tot de online leeromgeving en mag de lesdagen volgen totdat je bent geslaagd. Voorwaarden voor de slagingsgarantie is dat je alle online lessen hebt gevolgd/voltooid en de lesdagen hebt bezocht. De kosten voor het deelnemen aan het NIMA-examen en de eventuele herexamens bij het NIMA vallen niet onder deze afspraak.

* Als je je direct inschrijft voor een volledige NIMA B Marketing opleiding, dus voor NIMA Marketing B1 en NIMA Marketing B2 Digital Marketing of B2 Customer Insight Management, betaal je slechts € 3.990,- in plaats van € 4.290,-. Als je je direct inschrijft voor de NIMA Marketing B1 en NIMA Marketing B2 Consumentenmarketing of B2 Business Marketing, betaal je slechts € 3.540,- in plaats van € 3.790,-

Docenten met veel praktijkervaring

IDMK werkt met docenten met zeer ruime praktijkervaring op het vakgebied van de training. Op deze manier vormen de colleges een prettige mix van theorie en praktijk en gebruiken we inspirerende praktijkcases en voorbeelden.

  • Antal de Waij

    Antal de Waij

    Antal de Waij, geboren 30 jaar B.G. (before Google), is na ruim 12 jaar bij diverse multinationale ondernemingen gestart met het bedrijf Engagement Media BV, na... Lees meer
  • Ment Kuiper

    Ment Kuiper

    Ment Kuiper is actief als bedrijfskundige, marketeer en ondernemer. Helpt mensen bij marketing en communicatievraagstukken binnen de eigen werkomgeving. Is... Lees meer
  • Patrick Petersen

    Patrick Petersen

    Patrick Petersen is succesvol internetondernemer, consultant online strategie, online marketing, zoekmachinemarketing, mobiele marketing en sociale media. Patrick... Lees meer

NIMA-webinars

IDMK geeft regelmatig gratis webinars over het NIMA-trainingsaanbod. Zodat je uitgebreid kennis kunt maken met de manier waarop IDMK de NIMA-trainingen aanbiedt en goed kunt kiezen welke opleiding of training het beste bij je past.

Tijdens het webinar krijg je een goede inhoudelijke indruk van de training(en); het webinar gaat dieper in op:

  • inhoudelijk over de NIMA-onderwerpen, 
  • de studiebelasting, 
  • voor wie de trainingen geschikt zijn, 
  • eventuele benodigde vooropleiding, 
  • studeren via de online leeromgeving, 
  • doel en opzet van de lesdagen, 
  • het NIMA-examen en -diploma

Ook geven we aan wat de verschillen zijn tussen de andere NIMA-marketingtrainingen en de verschillen in niveau.

Hoe werkt het?

Tijdens het webinar heb je via een chatfunctie de mogelijkheid om vragen te stellen. Een zogenoemde mediator ondersteunt onder andere bij het beantwoorden van de vragen. Om een webinar te kunnen volgen, heb je een pc of laptop met geluid en een internetverbinding nodig. Na ontvangst van je aanmelding sturen wij je de inloggegevens en instructies voor het volgen van het webinar. Inloggen kan vlak voor het moment dat het webinar begint (uitloggen kan op elk gewenst moment). Deelname aan onze webinars is gratis en vrijblijvend.

De volgende NIMA-webinars zijn gepland:

maandag 26 juni 2017, 19.00 - 20.00, Webinar

Direct van start met je NIMA-opleiding

Na inschrijven kun je per direct van start met jouw NIMA-opleiding via de online leeromgeving. Na ontvangst en verwerking van jouw inschrijving ontvang je een e-mail met daarin instructies, de link en de log in voor de online leeromgeving van jouw NIMA-opleiding. 

Locatie lesdagen

De lesdagen worden gehouden op het kantoor van IDMK in Leusden, Leusderend 30, 3832 RC Leusden. Leusderend is prima bereikbaar met de auto en beschikt over ruim voldoende gratis parkeerruimte. De locatie is ook bereikbaar met openbaar vervoer.

Start:
Woensdag 13 september 2017
Locaties:
Amsterdam Leusden,


Start:
Woensdag 25 oktober 2017
Locaties:
Amsterdam Leusden,